Paní Eva Šimková je velmi úspěšná žena VPA ve společnosti Amway v České republice. Dosáhla diamantové úrovně a této úrovně zatím dosáhli pouze dva české páry. Má dvě krásné dcery a milujícího manžela. Rodina je pevnou součástí jejího úspěchu.
Dnes už podnikají i obě dcery, a když se na jednom setkání jedné z nich zeptali, proč je aktivní, tak s údivem odpověděla: "Bylo by smutné, kdybych to nedělala, když jsou rodiče diamanťáci".
Dělám to, co miluji a miluji to, co dělám.
Paní Evo, společně s manželem jste jedním ze dvou párů, které dosáhly v České republice diamantové úrovně. Co se Vám vybaví z prvního setkání, kdy jste v roce 1994 se společností začala spolupracovat ?
To setkání bylo velmi
zajímavé, protože nám ho zprostředkovali naši kamarádi. Byly
to informace o úspěšných lidech z celého světa, především z
Ameriky. Já si velmi vážím toho, že dnes mohu toto podnikání
někomu doporučit. Tenkrát byl naším holčičkám jeden a dva
roky a já jsem s nimi musela zůstat doma. Manžel se vrátil ze
schůzky a přinesl mi brožurku, kde byly stručné informace.
Zjistila jsem, že jsou tady tři možnosti příjmu, což mi nikde
nikdo jiný nenabídnul. Tenkrát se u nás o víceúrovňovém
marketingu nic nevědělo a nebylo tady žádné podnikatelské
myšlení.
Řekli jsme si, že když nic nemáme, tak o nic nemůžeme přijít. Byla jsem na mateřské, takže pro mě byla velmi důležitá časová flexibilita. Já jsem se bála běžného podnikání, kde bych musela investovat milióny a nebyla bych úspěšná.
Jak se dál vyvíjela
Vaše kariéra?
Bylo to samozřejmě
postupně, protože většina věcí, která stojí v životě za to,
se nám nechce dělat. Když chceme mít hezčí postavu, taky se nám
nechce cvičit a bolí to. Nejtěžší bylo překonat různé fámy.
Já jsem byla fascinovaná kvalitou těch produktů a řekla jsem si,
že nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci. Za
kvalitu si připlatím, ale ten produkt mi například neublíží na
zdraví.
Rychle jsem pochopila, že mi to dává další přidanou hodnotu, a tou bylo kvalitní vzdělávání. Naučila jsem se, jak opravdu funguje podnikání - obchodní komunikace, finanční návyky, emoční inteligence a spoustu dalších hodnot. Do té doby jsem nepotkala tolik zajímavých lidí, od kterých jsem se mohla učit. Sleduji média a poznám, kdo z bohatých se k úspěchu a bohatství propracoval. Když někdo promluví, tak slyším, jestli tam je nebo není leadership a postupné budování byznysu.
Nás učí nejen uspěšní, ale velmi moudří a laskaví lidé, s čímž jsem se do té doby nesetkala. Jsou to pro mě vzory nejen v pracovním, ale také v osobním životě.
Začínala jsem velmi pomalu, protože jsem nechtěla být zklamaná. Pokoušela jsem se najít něco lepšího, od roku 1994 jsem ale lepší byznys nenašla. Amway je největší multilevel na světě. A když si mám vybrat, jestli se budu učit od mistra světa nebo mistra krajského přeboru, tak je jasné, koho si vyberu. Dále je pro mě v podnikání důležitá etika. Zakladatelé jsou věřící lidé, jsou to křesťané a podle toho se také chovají.
Dnes nakupujeme
produkty přes internet, v nabídce máte tisíce položek. Jak se
firma v průběhu let vyvíjela?
Dnes funguje nákupní
košík úplně jinak, než v minulosti. Mladí se nám smějí, jak
jsme tenkrát mohli fungovat. Když jsem začínala, tak jsme měli v
nabídce devět produktů. Dnes je to 450 exkluzivních produktů
firmy a asi 55.000 partnerských produktů. Máme obrovskou
spolupráci s velkými firmami jako je Office Depot, O2, Kasa.cz a
mnoha dalšími, které najdete na našich stránkách.
Pro mladé lidi máme energy drinky, pořádáme párty v O2 Aréně nebo SaSaZu, děláme maratóny, snow volejbaly. Dnes je to úplně jiný svět a mám radost, když to mladé baví a líbí se jim zde vše, co je pro ně připravené.
Když jsem začínala, tak jsem posadila dcery do kočárku a MHD jsem jela do skladu pro zboží. Dnes vám to přivezou do dvou dnů rovnou domů.
Všichni leadři celosvětově pracují na tom, aby se zlepšilo jméno firmy, proto dnes už nebereme každého a nové lidi hlídáme. Musím odhadnout úroveň leadershipu člověka. Vždy je jednodušší říct, mně to nejde, než se ptát : "Co mám udělat, aby to šlo?" Lidé by chtěli výsledky rychle a bez práce.
Každý člověk má nějaký potenciál a hodnotu. A s tím se snažíme pracovat. Největších úspěchů dosahují lidé, kteří udělali v životě nejvíc chyb. My, na rozdíl od školního hodnocení, lidi za neúspěchy chválíme. Když se mi nedaří, tak je to vlastně skvělá zpráva, že se můžu něco naučit, v něčem se zlepšit. Například nejlepší fotbalista má nejvíce gólů, které nedal!
Když k vám přijde
nový člověk, co ho čeká? Prodává produkty nebo spíš hledá
další lidi do svého týmu, aby měl v Amway vyšší pozici?
Tady je více možností,
jak se člověk může realizovat a každý si může vybrat. Pro mě
je důležité, aby nový člověk pochopil podnikatelské myšlení,
které se ve škole nenaučí. Většina lidí si na začátku chce
vyzkoušet produkty. Pokud chci jen nakupovat, tak Amway jako jediná
firma nemá omezení, kolika lidem to můžu dál poskytnout.
Nakupuji sama pro sebe, mohu o tom říct známým a produkty jim nakoupit nebo jim doporučím, aby se zaregistrovali a nakupovali sami.
Obecně se doporučuje mít deset zákazníků. Když si ale nakoupí kosmetička produkty pro své klientky nebo někdo jiný energy drinky do baru nebo fit centra, tak má vyšší počet klientů, protože je odborník. Máme jednoho pana profesora, který má obrovské zisky z prodeje vitamínů, protože jim věří.
Kolik lidí máte ve
svém týmu?
Pohybuje se to kolem dvou
tisíc lidí. Někdo to studuje, jiný nakupuje a další kritizuje.
Stojí to ale na leadrech. Co je pro mě důležité, že to je
generační byznys. Mladí lidé si z toho udělají zábavu, po
školení jdou na párty nebo si zasportovat a užijí si to. Baví
mě dávat lidem správný leadership a správnou etiku v podnikání.
Je to velmi příjemný pasivní příjem. Většina lidí začíná
tak, že zkouší podnikat při zaměstnání. Přirovnala bych to k
příjmu z pronájmu bytu. Když si koupím tři byty, tak mám
měsíčně asi třicet tisíc. Není to však příjem ze
zaměstnání, což je obrovský rozdíl. Ten příjem mi chodí, i
když mě vyhodí ze zaměstnání nebo jsem nemocná.
Školíte u nás i v
zahraničí, na co se lidé ptají nejčastěji. A co radíte svým
lidem na začátku cesty?
Pokud se lidé ptají,
tak je to krásné. Oni se ale většinou na nic nezeptají a to je
něco, čemu nerozumím. Nezeptají se, jak fungují výrobky.
Nezajímá je, jak funguje byznys. Neptají se, jak někteří lidé
dosáhli úspěchu. Někdy se mi naopak stane, že půl hodiny
vysvětluji koncept a nějaký člověk se to snaží rozhodit.
Vysvětlí mi, co je na tom špatného, jak by to udělal lépe. A
tomu zase já vůbec nerozumím.
Lidé se nejčastěji ptají, zda jsou naše výrobky drahé. Když porovnám cenu Trabantu a Mercedesu, je Mercedes drahý? Když si uvařím doma kávu, tak mě vyjde na dvě koruny. Když si chci ale k tomu sednou a půjdu do Starbucksu, zaplatím sto korun. Platím za místo a servis. Je to drahé?
Je drahý nejprodávanější vitamín na světě? Můžu jít do lékárny a zeptat se, kde mají farmy? Naše vitamíny mají farmy. Ty z lékárny mají často vedlejší účinky a chemické laboratoře. Je moje zdraví drahé?
Máte ještě nějaký
sen, který byste si chtěla splnit?
Já mám krásný
naplněný život. Miluji to, co dělám. S našimi mentory bychom
chtěli zvednout úroveň leadershipu v naší republice, morálku a
podnikatelskou etiku. Jak říkal pan Baťa: "To,
čemu jsme zvykli říkat hospodářská krize,
je
jiné jméno pro mravní bídu".
Cíle do budoucna mám, je jich hodně, ale to bychom tu byly hodně dlouho.
Děkuji za rozhovor. eM.