Nela a François se potkali před více než osmi lety při nakupování. On se právě přistěhoval i s rodinou z Francie a Nela jim nabídla pomoc při zařizování a poznávání života v Praze. Stalo se z toho velké rodinné přátelství, které v roce 2013 přerostlo do obchodního partnerství.
Mají
společně velké plány a jejich Francerii můžete navštívit v
Praze, v Kolínské ulici č.3 nebo Nuselské 44.
Objevili něco, co v Česku chybí a mají prosperující byznys.
Autorka : Markéta Henzlová
Nelo, můžete mi prosím prozradit, jak rozjet podnikání s nulovou investicí, které začne hned vydělávat? Připadá mi to jako pohádka.
Základem je dobrý
nápad, ale s nulovou investicí to nebylo. Museli jsme mít základní
kapitál na nákupy. Objevili jsme něco, co v České
republice chybí. Prodáváme francouzské produkty,
pro které dodnes jezdíme sami do Francie.
Vše začalo tím, že jsme jeli s kamarádem na výlet do Francie a předtím jsme zavolali několika známým, jestli chtějí něco přivést. Začali jsme testovat, jestli je o francouzské produkty v Čechách zájem. Na začátku to nebyl žádný byznys, jen experiment.
Postupně se nám ale začali ozývat lidé, o kterých jsme nikdy neslyšeli, na základě Word of Mouth, neboli ústně šířené reklamy. Tak nás napadlo, že je tady prostor pro nějaký obchodní plán. Začali jsme pracovat s nějakou marží, vypracovali strategii, založili si firmu, vytvořili webové stránky a začali jezdit pro zboží přímo na objednávku.
Takže abych odpověděla na Vaši otázku - dá se začít s nulovou investicí, musíte si dát ale mnohem více času na rozjezd. S penězi je start mnohem rychlejší (smích).
Jak jste se poznala se
svým francouzským společníkem?
Můžu říct, že jsme
nejlepší přátelé déle než osm let. Poznali jsme se úplnou
náhodou v obchodě. Jeho malá dcerka seděla v nákupním vozíku a
já jsem si s ní začala povídat, protože mám ráda děti.
Mluvila jsem na ní, ona mi ale neodpovídala. Najednou se objevil
její tatínek François a mně došlo, že mluvím na
malou Francouzsku. François se zrovna s rodinou
přistěhovali do Prahy, začali jsme se
bavit a já mu nabídla pomoc při poznávání
jeho nového domova. Postupně se z přátelství stalo i
obchodní partnerství.
Bylo otevření
kamenné prodejny v plánu nebo to bylo spontánní rozhodnutí?
Nemluvila bych úplně o
spontánním nápadu. Pro nás byl důležitý e-shop, který
fungoval jako obchod na objednávku. První obchod v Praze, v
Kolínské ulici, jsme otevřeli po roce a půl a bylo to
vlastně na přání našich zákazníků z e-shopu. Začali se
ozývat, že by si chtěli nakoupit sýry nebo víno hned a nečekat
měsíc, až zase pojedeme do Francie.
Neměli jsme moc peněz
na skladové zásoby a tak tomu odpovídalo i množství
nabízených produktů. Začali jsme s menší
nabídkou, zboží jsme vozili po pár kusech. Všechny vydělané
peníze se vracely zpět do byznysu a police se začaly postupně
zaplňovat a rozšiřovat.
Byl tady prostor pro otevření druhého obchodu v Nuselské 44, který je koncipován jako prodejna s kavárnou. Opět musím říct, že jsme vyslyšeli přání zákazníků, kteří si chtěli posedět a dát si dobrou kávu nebo kvalitní víno. První prodejna je malá, není tam prostor k sezení a zákazníci postávali se skleničkou v ruce.
Co u vás můžeme nakoupit?
Francie a gastronomie
znamená pro většinu lidí víno a sýry. Nechceme se specializovat
na nějaké delikatesy, jsme typickým obchůdkem, který najdete
kdekoli ve Francii. Dovážíme vína ze všech francouzských
oblastí a potraviny každodenní spotřeby. Nakoupíte u nás
od sladkostí jako jsou bonbony, čokoláda, máslové sušenky až
po nakládanou zeleninu, hotová jídla či nejrůznější
ingredience pro vaření. Vyrábíme si čerstvé obložené
francouzské bagety, které
si můžete dát k vínu nebo si je vzít s sebou do školy nebo
práce.
Výraz francouzský je
v Česku synonymem pro drahý? Kdo je vaším zákazníkem?
Jak už jsem říkala,
nespecializujeme se na drahé delikatesy. Většinu zákazníků
tvoří Češi, kteří si zvykli na kvalitní potraviny. Nejvíce
se zvyšuje prodej vína, protože když jednou okusíte
kvalitní pití, nechce se Vám z nároků slevovat.
Sýry prodáváme od 59 korun a cena kvalitního vína začíná na
99 korunách. Pro zboží jezdíme jednou měsíčně, pokud máme
větší objednávku vína, tak využijeme spediční služby.
Sortiment obměňujeme a inspirujeme se i přáním zákazníků.
Pokud to zapadá do naší koncepce, rádi nabídku rozšíříme.
Další skupinou zákazníků je silná francouzská komunita, u které si myslím, že jsme se dobře etablovali. Většina Francouzů, žijících v Praze o nás slyšela.
Dodáváte také do
restaurací, obcházela jste s nabídkou provozní nebo si Vás našli
sami?
Obešla jsem spoustu
restaurací, hotelů a vinných barů. Máme stálé zákazníky, ale
přáli bychom si jich více. Na tom musíme ještě zapracovat.
Francouzská kuchyně
je vyhlášená, máte nějaký oblíbený recept z vašich surovin?
Musím říct, že ze
zkušenosti je nejvděčnějším pohoštěním čerstvá
nakrájená bageta se slaným máslem z Bretaně, dobrá šunka, ovčí
sýr, vynikající olivy a víno. Jsem typický konzument, který v
létě miluje vychlazené růžové, ale v zimě si dávám
téměř výhradně červené. Víno je
surovina, kterou ráda přidávám při vaření i do
těstovin, cibulačky nebo pod maso.
Máte představu, kde
bude Francerie
za 5 let?
Plány jsou veliké,
nejsme skromní a chceme expandovat. Každý rok bychom chtěli
otevřít jednu prodejnu, takže jich bude o pět více. Dále
fungující e-shop ve třech jazycích, s rozvozem po celé ČR.
Příští prodejnu chceme na Smíchově, kde je velká francouzská komunita a francouzské lyceum. Nové prodejny nebudou jen v hlavním městě, postupně se rozšíříme i mimo Prahu.
Je to krásná výzva a jsem šťastná, že mohu takhle plánovat. Užívám si to a chci náš rozvoj dovést do úspěšného konce. Věřím tomu, že když se někdo snaží a jde do podnikání s dobrý nápadem, nadšením a vytrvalostí, úspěch je téměř zaručen.
Děkuji za Váš čas a krásný rozhovor. eM.